6×6 dieet ®

Veelgestelde vragen

  • Hoe lang moet ik het 6x6 dieet ® volgen?

    Dat wisselt per persoon. De eerste fase staat in het teken van resetten van de stofwisseling. Dat duurt gemiddeld zo’n 8 weken. Dan volgt de 2e fase, waarbij het aantal koolhydraten iets uitgebreid wordt. Deze fase duurt net zo lang totdat u uw doelen bereikt hebt (gewichtsdaling, lagere bloedsuikers, betere conditie, etc). Dit kan variëren van een paar maanden tot een paar jaar. Daarna komt de 3e fase, waarbij het aantal koolhydraten nog iets omhoog gaat en het vetgehalte naar beneden. Met als doel de behaalde resultaten vast te houden. Dit is uw nieuwe leefstijl.  

  • Is het niet ongezond om veel kaas en vlees te eten?

    Ruim kaas en vlees wordt binnen het 6×6 dieet ® aangeraden omdat u extra eiwitten nodig heeft. U hoeft hiervan niet perse de magere soorten te gebruiken want uw stofwisseling verandert door het volgen van het 6×6 dieet ®. Uw lichaam gaat anders om met de vetten uit de voeding. De vetten worden gebruikt als directe brandstof in plaats van dat ze worden opgeslagen als reserve-brandstof. Hierdoor is het binnen het 6×6 dieet ® niet verkeerd om ruim kaas en vlees te eten.

  • Gaat mijn cholesterol niet omhoog door al het vet?

    Doordat uw stofwisseling gereset wordt blijkt ook de vetstofwisseling te veranderen. Als het aantal koolhydraten laag is, blijkt de hoeveelheid vet omhoog te kunnen gaan, zonder dat uw cholesterol gaat stijgen. Zelfs het gebruik van volle producten, met meer verzadigd vet, blijken geen negatief effect op het cholesterol te hebben. In de 3e fase wanneer de hoeveelheid koolhydraten weer toeneemt in uw voeding, zal de hoeveelheid vet worden verminderd.

  • Ik ben vegetariër, kan ik dit dieet volgen?

    Binnen het 6×6 dieet ® wordt geadviseerd een ruime hoeveelheid eiwitten te gebruiken. Daarom is het belangrijk dat er vooral gebruik wordt gemaakt van producten die veel eiwitten bevatten zoals vlees, vis, kip, ei, kaas en zuivel. Iemand die uit principe geen vlees, kip vis en/of ei wil eten zal niet op de benodigde hoeveelheid eiwit per dag uit komen. Het gebruik van vleesvervangers is vaak niet geschikt omdat ze bijna allemaal te veel koolhydraten bevatten. Dus voor vegetariërs is het erg lastig om het 6×6 dieet ® te volgen.

  • Ik ben diabeet en spuit insuline, kan ik dit dieet volgen?

    Als u naast diabetes ook een te grote buikomvang heeft, dan kunt u het 6×6 dieet ® volgen. Wel is het belangrijk de dosering insuline aan te passen vóórdat u gaat starten met het dieet. Dit moet in overleg met uw diëtist en uw arts/ praktijkondersteuner.  

    Doordat u veel minder koolhydraten krijgt bij dit dieet, wordt er veel minder bloedglucose aangemaakt en daarom is er veel minder insuline nodig. Zou u evenveel insuline blijven spuiten als voorheen, dan is de kans groot dat u een hypo krijgt. Dat is niet alleen heel vervelend voor u, maar ook niet motiverend om het 6×6 dieet ® te blijven volgen. Want u moet de hypo oplossen door ruim glucose te nemen, wat het effect van het 6×6 dieet ® teniet doet. Daarom is het noodzakelijk zowel de langwerkende als de kortwerkende insuline te verminderen vóórdat u kunt gaan starten met het 6×6 dieet ®.

  • Wat zijn koolhydraten?

    In ons eten zitten verschillende voedingsstoffen. Naast vitamines en mineralen kennen we 3 macronutriënten, namelijk eiwitten, vetten en koolhydraten.

    Koolhydraten komen in verschillende vormen in ons eetpatroon voor, hieronder ziet u de verschillende soorten:
    → zetmeel in brood, crackers, beschuit, muesli, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, pannenkoeken,  wraps, tortilla’s
    → vruchtensuiker (fructose) in fruit, vruchtensap, rozijnen
    → melksuiker (lactose) in melk, karnemelk, yoghurt, pap, vla, drinkyoghurt, toetjes
    → suiker (sacharose): kristalsuiker, rietsuiker, bietsuiker, honing, kokosbloesemsuiker, dadelsiroop, ahornsiroop en andere suikers en siropen
    Suiker verwerkt in:  zoet broodbeleg, frisdrank, ranja, koekjes, gebak, snoepjes, drop, pepermunt, chocola.

  • Ik heb minder honger bij het 6x6 dieet ® , hoe kan dat?

    Doordat u minder koolhydraten gebruikt zal uw bloedsuikerspiegel minder schommelen. Hierdoor heeft u minder vaak een hongerprikkel. Daarnaast bevat de voeding bij het 6×6 dieet ® meer eiwitten en vetten wat zorgt voor extra verzadiging.

6×6 dieet ®

Wat anderen er van vinden