6×6 dieet ®

Waarom 6×6

  • Waarom 6x6 dieet®?

    De manier hoe uw lichaam omgaat met voedingsstoffen (= de stofwisseling) heeft grote invloed op uw gezondheid. Een te grote buikomvang, het zogenaamde ‘buikje’, verstoort de stofwisseling. Dit is vaak de oorzaak van verhoogde bloedsuiker, diabetes, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, slaapapnoe en leververvetting. Vaak is dit omkeerbaar. U kunt namelijk uw stofwisseling resetten met het 6×6 dieet ® . Het lichaam wordt weer gezonder en u voelt zich fitter.

  • Waarom val ik met 6x6 dieet wel af?

    Als u te zwaar bent en uw buikomvang is te groot, dan is er vaak sprake van insulineresistentie (= ongevoelig voor insuline). Meestal merkt u hier niks van, maar  het kan ook zijn dat ‘uw suiker al een beetje verhoogd is’ of dat u diabetes heeft of andere gezondheidsklachten.

    Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat na de maaltijden de suikers (glucose) uit het bloed gehaald worden. Normaal gesproken is dit een kwestie van vraag en aanbod. Maar bij overgewicht wordt men minder gevoelig voor insuline waardoor er extra insuline aangemaakt wordt.
    Insuline doet méér dan alleen het regelen van de glucosespiegel. Het heeft ook invloed op de vetstofwisseling. Hoe meer insuline er gemaakt wordt hoe moeilijker het afvallen gaat.
    Met het 6×6 dieet ® wordt de stofwisseling gereset, waardoor u weer gevoeliger wordt voor insuline. De overproductie van insuline neemt weer af en de vetafbraak neemt toe. Dus uw gewicht daalt.

  • Waarom 6 x per dag 6 gram koolhydraten?

    Het is de bedoeling dat de productie van insuline afneemt. Hoe minder koolhydraten gegeten worden, hoe minder glucose er in het bloed komt en hoe minder insuline er aangemaakt wordt. Bij 6 gram koolhydraten blijkt er zo goed als géén insuline meer gemaakt te worden.
    Het lichaam heeft dagelijks een kleine hoeveelheid koolhydraten nodig. Om in deze behoefte te voorzien, zijn er 6 eetmomenten nodig met 6 gram koolhydraten. Vandaar ook de naam 6×6 dieet ®

  • Waarom begeleiding nodig?

    Het 6 x 6 dieet® is heel anders dan andere diëten. Het is voor de meesten een grote omschakeling. De ervaring is dat met begeleiding het resultaat beter wordt.
    Door te starten met het 6×6 dieet ® wordt uw stofwisseling gereset. Het resetten lukt alleen als de voeding goed is samengesteld: niet teveel koolhydraten en voldoende eiwitten en vetten. Is er geen goede balans, dan kunnen er klachten ontstaan en u zult minder resultaat zien. Dat zou jammer zijn voor al uw inspanningen.

    De diëtist kan uw voeding goed beoordelen en u hierbij adviseren en zo nodig bijsturen. Ook kan zij u advies geven over hoe u het aantal koolhydraten na verloop van tijd mag uitbreiden. Wanneer u medicijnen gebruikt, kan de diëtist in overleg met uw behandelaar de dosering aanpassen.
    Op langere termijn blijft begeleiding door de diëtist zinvol, zij kan u ondersteunen bij het aanleren en vasthouden van een nieuwe leefstijl. Uit onderzoek blijkt dat dit een goede manier is om het risico op terugval in oude gewoontes te verminderen.

    Hebt u diabetes en gebruikt u hiervoor medicatie en/of insuline, dan moeten deze afgebouwd worden voordat u kunt gaan starten met het 6×6 dieet ®. Doe dit nooit op eigen houtje, ga altijd in overleg met uw diëtist en de praktijkondersteuner van uw huisarts.

  • Waarom buikomvang in plaats van gewicht?

    De lichaamsbouw verschilt van persoon tot persoon. Als iemand een te hoog gewicht heeft, is het belangrijk te kijken waar de extra kilo’s zitten. Extra gewicht rondom de heupen is minder ongezond dan extra gewicht rondom de middel. Daarom is de buikomvang een betere graadmeter voor de gezondheid dan de BMI (verhouding gewicht en lengte).

    Het 6×6 dieet ® geeft goede resultaten als u een te grote buikomvang heeft. Bent u man en is uw buikomvang groter dan 102 cm? Of bent u vrouw en uw buikomvang is groter dan 88 cm? Dan kan het 6×6 dieet® een optie voor u zijn.

    102 cm

    Mannen

    88 cm

    Vrouwen

    Hoe meet ik mijn buikomvang?

    1. Ga rechtop staan
    2. Breng een meetlint (centimeterband) aan rond uw middel op de blote huid
      (bij voorkeur meet u de middelomtrek tussen de onderste rib en de bovenkant van uw bekken; lukt dit niet neem dan het breedste punt)
    3. Trek het meetlint niet te strak aan
    4. U kunt nu zien wat uw buikomvang is

6×6 dieet ®

Wat anderen er van vinden